بهترین موضوع تبلیغ
79 بازدید
تاریخ ارائه : 1/26/2013 1:22:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

 بهترین موضوع تبلیغات اسلامی

      رسیدم به یکی از دوستان قدیمی ازروحانیون با سابقه و خوشنام . درد سرت ندهم استاد؛مبلغ؛ بسیجی ؛ سیاسی ؛ محقق ؛ هنرمند؛ ورزشکاررزمی و خلاصه بامهارتهای گوناگون . بله اهل رایانه و چت و ایمیل واس ام اس ووبلاگ نیزبود.

بعضی کشورهای خارج رارفته بود ومبلغ خارج ازکشورهم محسوب میشد. بنحوی میتوان گفت فرهنگ دیده بود و از اسلام شناسی غنی هم برخورداربود.

باب گفتگو بازشد؛ و معمولا روحانیون و طلاب وقتی بهم برخورد می کنند ضمن احوال پرسی ازفعالیتهای هم نیزباخبرمیشوند و با هم تبادل تجربیات و اطلاعات می کنند که بسیارسنت حسنه ای است.

درمیان انواع صحبتها که شد بحث رسید به اینجا که از آن سوال کردم بهترین موضوعی که میتوان برای سخنرانی و یا کلاسهای آزاد انتخاب کرد چیست؟؟؟!!!!

خیره خیره لحظاتی بهم نگاه کرد؛ نه بهتربگویم تا عمق وجودم را سیرکردو گفت: راستی بعد از سالها درخدمت به اسلام هنوز بهترین موضوع تبلیغ اسلامی را نمی دانی؟

گفتم می دانم , ولی دوست دارم ببینم شما بعد از نزدیک به سه دهه طلبگی چه می گوئید.؟

باز آهی از ته دل کشید و بعد ازتاملاتی عالمانه و عمیق گفت:

بهترین موضوع برای تبلیغ را باید قرآن و حدیث با محوریت عاشوراء و مهدویت قرارداد.

مسجد را باید محورفعالیتهای دینی قرارداد؛ و صدها موضوع فرهنگی حول این موضوع و محورباید قراربگیرد.

مقصد نیز مشخص است و آن توحید (قربت بسوی خدا) که صراط مستقیم آن اهل بیت پیامبراکرم(ص) است.

راستی که چنین است . و هرراه دیگری تبلیغ اسلامی نیست بلکه چیزی دیگراست.

امید است روزقیامت شرمنده شهداء وامام راحل قدس سره نشویم وبتوانیم راه آنها را درچترولایت فقیه ادامه دهیم.

خوب است در اینجا کمی از قرآن نیز کمک بگیریم.

 

خداى متعال در آیه‏ ى سى‏ ام سوره‏ ى فرقان به شِکوه‏ى پیامبر صلى الله علیه و آله از برخورد مردم با قرآن اشاره مى‏کند و مى‏فرماید:

30. وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا

وفرستاده (خدا) گفت: «اى پروردگار [من‏]! درحقیقت قوم من از این قرآن‏ دورى گزیده ‏اند!»

نکته‏ ها و اشاره‏ ها:

1. در این آیه بیان شده که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله از دست امت خود به پیشگاه خدا شکایت مى‏کند، که مردم قرآن را که رمز حیات و نجات و عامل پیروزى و حرکت و پیش‏رفتِ آنهاست، ترک گفته ‏اند. شاید این مهم‏ترین شکایت تاریخ بشر باشد که بزرگ‏ترین پیامبر الهى نزد بالاترین مقام جهان، یعنى خداى متعال، از دست بهترین امت، یعنى امت اسلام، در مورد بزرگ‏ترین معجزه، یعنى قرآن شکایت کرده است.

2. مهجوریت و دورى از قرآن به صورت‏هاى مختلفى رخ مى‏دهد:

الف) گاهى کلّ قرآن، اعم از لفظ و محتوا، از جامعه کنار گذاشته مى‏شود و کتابى تشریفاتى مى‏شود.

ب) گاهى به قرائت و حفظ قرآن اهمیت داده مى‏شود، ولى در محتواى قرآن تفکر و تدبّر نمى‏شود.

ج) گاهى به قرائت، حفظ، تفسیر و نشر قرآن اهمیت داده مى‏شود، ولى قوانین حیات‏بخش و شفابخش آن در جامعه عمل نمى‏شود و دردهاى جامعه هم‏چنان باقى مى‏ماند.

د) گاهى معانى و مطالب عالى قرآن مهجور است؛ یعنى افرادى‏ سطحى‏نگر یا منحرف به سراغ قرآن مى‏روند و از آن برداشت‏هاى نادرست مى‏کنند، ولى به مفسّران حقیقى قرآن، یعنى پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و رهروان آنها رجوع نمى‏شود و از این رو مطالب شفابخش قرآن درک و فهم نمى‏شود و در پرده‏ى ابهام باقى مى‏ماند.

3. نتیجه‏ى جدایى از قرآن آن است که مسلمانان به سراغ دیگران مى‏روند و قوانین و برنامه‏ى زندگى خود را از آنها مى‏گیرند و از این رو در مسابقه‏ى میان ملت‏ها عقب مى‏مانند. همان گونه که در عصر ما این وضعیت در برخى کشورهاى اسلامى اتفاق افتاده است؛ یعنى شکوه و ناراحتى پیامبر در مورد مهجوریت قرآن، در حقیقت براى خود مسلمانان و از عقب‏ماندگى و علاج نشدن دردهاى جامعه‏ى اسلامى است.

4. شکوه‏اى که در این آیه از پیامبر صلى الله علیه و آله حکایت شده، سخن ایشان در دنیا یا رستاخیز است‏ «1» ولى مانعى ندارد که پیامبر صلى الله علیه و آله این سخن را در دنیا گفته باشد و در رستاخیز هم تکرار شود؛ چراکه قیامت پرده‏ها کنار مى‏رود و حقایق دنیا روشن مى‏شود.

5. راه‏هاى مهجوریت زدایى از قرآن:

الف) انس با نگار قرآن؛ در طى مراحل نگاه به آن، روخوانى، قرائت، ترتیل، تلاوت و حفظ قرآن.

ب) انس با محتواى قرآن؛ در طى مراحل ترجمه، تفسیر، تأویل، راه‏یابى به بطون قرآن.

ج) انس عملى با قرآن؛ یعنى پیاده کردن دستورات قرآن در زندگى.

د) انس علمى با قرآن؛ یعنى استفاده از آموزه‏هاى قرآن در علوم بشرى از جمله در جهت‏دهى به علوم انسانى؛ مثل اقتصاد، سیاست، مدیریت، حقوق و ...

و موضوع‏دهى براى پژوهش و نظریه‏پردازى در علوم انسانى و طبیعى، و گسترش مباحث میان‏رشته‏اى.

آموزه‏ها و پیام‏ها:

1. وظیفه‏ى امت اسلام آن است که قرآن را از مهجوریت به در آورند.

2. پیامبر اسلام از شما شکایت کرده‏اند، پس با روى آوردن به قرآن، رضایت او را جلب کنید.

     

______________________________
(1). اکثر مفسران و صاحب تفسیر نمونه معتقدند که پیامبر در دنیا این سخن رافرموده‏اند. همان طور که ظاهر «قال» فعل ماضى است. اما علامه طباطبائى (المیزان، ج 15، ص 205) و طبرسى (مجمع البیان، ج 7، ص 263) (در یک احتمال) بر آن‏اند که این سخن پیامبر در آخرت است و آیه‏ى بعد دلیل این مطلب است‏