توجه مسئولین به مسجد
72 بازدید
تاریخ ارائه : 9/1/2012 8:47:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

امروز طلبه یا باید داخل حوزه غیرازتحصیل کاری انجام دهد و یا جذب دستگاههای دولتی شود تاازنظرمادی تامین شود و یا همزمان بصورت ناقص چندکاردرطول یا عرض هم انجام دهد تا بصورت نسبی ازنظرمالی تامین شود.

سوال اساسی این است آیا ما امام جماعت مساجد را به عنوان یک وظیفه و حرفه و امرخطیردرروزگارجدید بحساب آورده ایم یا نه؟ جواب قطعی این است که نه.این جانب که توفیق قریب به دو دهه دراین سنگربوده ام حق چنین اظهارنظری رابرای خود محفوظ  می دانم.اگردرزمان معاصرکه اردوگاه دشمن باهزاران بودجه و امکانات به جنگ تمام عیارعقاید دینی و اسلامی و مذهبی مردم آمده است پناهی جزمحورقراردادن (ازنظرمکانی) مسجد نداریم , آیا نباید امامت مسجد را به عنوان یک رسالت ووظیفه و حرفه اصلی حساب کنیم ؟؟؟ علت کم بینی به این وظیفه سبب شده است که نیروهای توانمند جذب مشاغل دیگردردستگاههای دولتی شوند و امامت مسجد بدست افراد کم توانی مثل اینجانب بیفتد.

آیا می دانیم روحانی که حدود سی سال است مسجدداری می کند یعنی چه؟ یکدفعه مسئول روحانی عزیزی درباره مسجد و مدیریت آن و ائمه جماعت اظهارنظرکرده بود, که به ایشان عرض شد شما که کوچکترین شناخت حسی و عینی ازاین مسئله ندارید خواهشمند است دراینگونه مسائل اظهارنظرنفرمائید.

آیا می دانیم امورمادی روحانی مسجد چگونه تامین میشود؟

آیا هزینه های هرمسجدی را می دانیم ازچه راههائی تهیه میشود؟

آیا نظام مقدس جمهوری اسلامی  انتظارکمی (البته به حق )از مسجد و روحانی آن دارند؟

و نقشه راه ما و آینده نگری ما و مهندسی فرهنگی و مدیریت ما نسبت به مسجد چیست؟

آماری است که نشان می دهد حدود پانزده دستگاه دولتی خود را متولی مساجد می دانند و برای آن در دستگاههایشان مسئول و کارشناس دارند؟ ولی آیا واقعا مشکلات مساجد وائمه جماعت حل شده است؟

ازهمه مسئولین محترم به عنوان یک روحانی و امام جماعت استدعا دارم برای ائمه جماعت مساجد فکرعاجلی کنید, و بابرنامه های کوتاه مدت و بلند مدت مشکلات مساجد و ائمه جماعت را مرتفع کنید.

 

قرآن كريم در آيه‏ى هيجدهم سوره‏ى توبه، شرايط پنج‏گانه آباد كنندگان مساجد را بيان مى‏كند و مى‏فرمايد:

18. إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللّهَ فَعَسَى‏ أُولئِكَ أَن يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ‏

تنها كسى مساجد خدا را آباد مى‏كند كه ايمان به خدا و روز بازپسين آورده، و نماز را به پا داشته، و [مالياتِ‏] زكات را بپردازد، و جز از خدا نهراسيده است؛ و اميد است كه اينان از ره‏يافتگان باشند.

نكته‏ها و اشاره‏ها:

1. دو شرط اول آباد كننده‏ى مساجد، يعنى ايمان به مبدأ و معاد، اعتقاد و زير بنايى است؛ و بدون آن‏ها هيچ عمل پاك، شايسته و خالصى از انسان سر نمى‏زند.

2. شرايط سوم و چهارم آباد كننده‏ى مساجد، يعنى نماز خواندن و زكات دادن، از شرايط عملى است؛ يعنى آباد كننده‏ى مسجد، هم بايد از راه نماز ارتباطى استوار با خدا برقرار كند و هم پيوندش با خلق خدا از راه پرداخت زكات برقرار باشد.

3. شرط پنجم آباد كننده‏ى مسجد آن است كه قلبش مملو از عشق به خدا باشد، و تنها در برابراو احساس مسئوليت كند و از بندگان خدا نهراسد.

4. همان‏گونه كه ذيل آيه‏ى قبل بيان شد، مقصود از آباد كردن مساجد، هم آبادى مادى و هم معنوى است، و امورى مانند تعمير، نظافت، فرش، روشنايى، تدريس، تبليغ و عمران معنوى را در برمى‏گيرد.

5. از آيه با توجه به انحصارى كه از واژه‏ى «انّما» به دست مى‏آيد، استفاده مى‏شود كه پاسداران و سرپرست‏هاى مساجد نيز بايد از ميان انسان‏هاى مؤمن، شايسته كردار و شجاع انتخاب شوند و دست‏هاى ناپاك و آلوده از مراكز عبادى و محل اجتماع مسلمانان كوتاه گردد.

بر در ميخانه رفتن كار يك‏رنگان بود

 

خود فروشان را به كوى مى فروشان راه نيست‏

     

 

(حافظ)

6. اين‏كه در باره‏ى آباد كننده‏ى مساجد فرمود: «جز از نافرمانى خدا نهراسند» اشاره به آن است كه آبادى و نگه‏دارى مادى و معنوى مساجد، جز در سايه شهامت و شجاعت ممكن نيست و اين‏گونه افراد هستند كه مى‏توانند مساجد را به كانون‏هاى انسان‏سازى و كلاس‏هاى عالى تربيتى و ضد ستم تبديل كنند و تحت تأثير هيچ قدرتى قرار نگيرند و جز برنامه‏هاى الهى در مسجد پياده نكنند.

7. در احاديث اسلامى بر اهميت بناى مساجد تأكيد شده است؛ همان‏گونه كه در حديثى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله آمده است:

هر كس مسجدى بنا كند، هر چند به اندازه لانه مرغى باشد، خدا خانه‏اى در بهشت براى او خواهد ساخت. «1»

و نيز در حديث ديگرى از ايشان نقل شده است:

هر كس چراغى در مسجدى برافروزد، فرشتگان و حمل كنندگان عرش الهى، تا هنگامى كه نور آن چراغ در مسجد مى‏تابد، براى او آمرزش مى‏خواهند. «2»

8. در احاديث اسلامى براى كسانى كه به مسجد رفت و آمد مى‏كنند، بهره‏هاى فراوانى ذكر شده است؛ از جمله: پيدا كردن دوست و برادر دينى، آگاهى‏هاى مفيد و ارشاد شدن، دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى. «3»

آموزه‏ها و پيام‏ها:

1. آبادى مادى و معنوى مساجد منحصراً در اختيار انسان‏هاى مؤمن، شايسته كردار و شجاع است.

2. آبادى مساجد زمينه ساز رسيدن به (مراتب عالى) هدايت است.

 

______________________________
(1). وسائل الشيعه، ابواب احكام مساجد و المنار، ج 10، ص 213 (از ابن عباس)

(2). محاسن، ص 57 به نقل از كنز العرفان، ج 1، ص 108

(3). ر. ك: وسائل الشيعه و درّ المنثور، ج 3، ص 216