راهنمای مبلغین
267 بازدید
تاریخ ارائه : 9/11/2012 9:04:00 PM
موضوع: تبلیغ

                                                            بسم الله الرحمن الرحیم

 

طالب علوم اسلامی که به حوزه علمیه وارد می شود دوراه عمده برای آینده درپیش دارد, یا این است که مجتهد می شود و به فعالیتهای مرتبط با آن می پردازد و یا اینکه مبلغ میشود وبه یکی و یا چند شاخه ازامورتبلیغی می پردازد.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای می فرمایند: مسئله تبلیغ یکی ازمسائل حیاتی دراسلام است ؛ جامعه تبلیغی بایدتبلیغ رابه صورت یک کاراصلی و حقیقی ولازمه قطعی علم دین نگاه کند . جامعه علمی دینی – یعنی روحانیت – اولین وظیفه اش تبلیغ است.

اکثرحوزویان به کارتبلیغ مشغول می شوند وبه یکی و یاچند گرایش تبلیغی مشغول به انجام وظیفه می شوند. امروزه حوزه های علمیه کم وبیش تمهیداتی برای تبلیغ اسلام اندیشه کرده اند ؛ لکن با توجه شرایط جدید و رشد علوم درابعاد مختلف ورشد علمی نیروهای انسانی درجامعه اسلامی ما و دسترسی آسان مردم به انواع رسانه ها و همچنین بیداری کشورهای اسلامی وعدالتخواهی مردم جهان و شرایط حاکم بردنیای معاصر و دهها دلیل دیگرمبلغین می بایستی توانائی های علمی و عملی ومهارتی خود را بالا ببرند و مدام به ارزیابی خودبپردازند وبرغنای خویش بیفزایند.وظایف حوزه های علمیه و دستگاههای تبلیغی واعزام مبلغ خود مبحث بسیارمهمی است که درجای خود باید بررسی شود.

زیرا سوال مهم و اساسی این است که آیا حوزه های مقدس علمیه مبلغین توانممندی جهت برآورد شدن تبلیغ صحیح اسلام درمحیطهای متفاوت تربیت می کند یا نه؟

درهرصورت با توجه به تحقیقات میدانی ومشورت با صاحب نظران و مبلغین با تجربه وبازخورد تبلیغات بعضی ازمبلغین نیازهای علمی وعملی مبلغین را در15محوردسته بندی و تقسیم کردیم وبرای هرکدام ازآنها منابعی آوردیم .

واضح هست هرمبلغی با توجه به دانشهای علوم اسلامی و فضائل اخلاقی و خصوصیات شخصیتی و محیطی و تربیتی وخانوادگی و حوزوی صفات منحصربفردی دارد ؛ لکن نوع فعالیت تبلیغی برای عموم مبلغین ازشرایط یکسان برخورداراست ؛

منظوراین استکه هرمبلغی دوست دارد تا دستورات الهی اسلام عزیزرابه مردم برساند و برای مردم راهنما و هدایتگرخوبی باشد ولکن کارکردهای مبلغین دراین راستا بسیاربا هم متفاوت است تا جائیکه می توان با معیارهای سنجش ازعملکرد مبلغین به نتایج ضعیف ؛ متوسط ؛ خوب ؛ خیلی خوب و عالی رسید.

به هرحال یکی ازموارد مهمی که نقش اساسی درتبلیغ یک مبلغ شایسته ایجاد می کند ؛ مسئله آشنائی و دانائی و دارائی علمی و معنوی ومعرفتی مبلغ است . این آنچیزی است که ما اینجا درصدد بیان آن و معرفی آن هستیم .

امید است که مبلغین عزیزاین سربازان بحق حضرت بقیة الله (عج) درانجام امورتبلیغی خویش بیش ازگذشته موفق باشند. 

دراینجا برای تقویت روحی ومعنوی مبلغین به یک آیه قرآن اشاره می کنیم:

 

قرآن كريم در آيه‏ى سى و نهم سوره‏ى احزاب به شجاعت پيام‏آوران دين اشاره مى‏كند و مى‏فرمايد:

(الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى‏ بِاللَّهِ حَسِيباً)

(همان) كسانى كه پيام‏هاى خدا را مى‏رسانند و از او مى‏هراسند و از هيچ كس جز خدا نمى‏هراسند؛ و حسابگرى خدا كافى است.

 

نكته‏ها و اشاره‏ها:

1. اين آيه به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و همه‏ى مبلغان دينى اشاره مى‏كند كه از غير خدا نترسند و از غوغاسالارى و جوّسازى مخالفان هراسى به دل راه ندهند و با شجاعت، پيام الهى را به مردم برسانند كه اين شرط پيروزى در تبليغات دينى است.

موحّد چه زر ريزى اندر برش‏                        و يا تيغ هندى نهى بر سرش‏

اميد و هراسش نباشد زكس‏                 بر اين است مبناى توحيد و بس‏

                       

(سعدى)

2. مقصود از تبليغ رسالت‏هاى الهى همان رساندن پيام خدا به مردم است كه به صورت وحى به پيامبر صلى الله عليه و آله رسيده و در قالب آيات و هشدار و بشارت و اندرز براى مردم بيان مى‏شود.

3. «خشيّت» به معناى ترس همراه با تعظيم و احترام است؛ آن حالتى كه در هنگام درك عظمت خدا و ترس از دورى او حاصل مى‏شود؛ «2» يعنى پيامبران از خدا مى‏هراسند كه مبادا مسئوليت خويش را به خوبى انجام ندهند و از او دورشوند.

4. ترس نداشتن پيامبر و مبلغان دينى در مورد رساندن پيام الهى است، و گرنه ترس طبيعى انسان‏ها از صحنه‏هاى وحشت‏آور در زندگى‏ همان طور كه موسى هنگام ديدن عصايى كه اژدها شد ترسيد (سوره‏ى طه، آيه‏ى 67)

 و يا ترس پيامبران از اين كه ايمان مردم متزلزل شود، مذموم نيست.

رسانيدن امر حق طاعت است‏             ز زندان نترسم كه يك ساعت است‏

اگر بينوايى برم ور ستم‏                    گرم عاقبت خير باشد چه غم‏ (سعدی)

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف     موضوع  سرفصلها و عناوین منابع      ملاحظات

1          قرآن

       1-روخوانی – روانخوانی –تندخوانی

2-تجوید(قرائت الصلوه)

3-تفسیرقرآن

4-علوم قرآن

5-تاریخ تفسیرومفسران

6-موضوعات قرآن

7-معجم القرآن       1-تهذیب القرائه تالیف استاد ابراهیم پورفرزیب (مولائی)

2-تجوید قرآن محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم تالیف استاد سید میرزا علی رحیمی

3-حلیه القرآن قواعد تجوید به روایت حفص از عاصم تالیف استاد سید محسن موسوی بلده

4- تفسیرالمیزان – محمدحسین طباطبائی ؛ نمونه –مکارم شیرازی ؛ مجمع البیان-ابوعلی فضل بن الحسن الطبرسی (معروف به شیخ طبرسی) ؛ نور- محسن قرائتی ؛ تسنیم-عبد الله جوادی آملی ؛ منشورجاوید- جعفرسبحانی

5-قرآن شناخت- بهاء الدین خرمشاهی ؛ اتقان – سیوطی؛ التمهید – محمد هادی معرفت؛درآمدی برعلوم قرآن –محمد علی مهدوی راد

6-تاریخ تفسیرقرآن کریم-علی اکبربابائی؛طبقات مفسرین شیعه –عبدالرحیم عقیقی بخشایشی؛ منطق تفسیرقرآن (3جلد)–محمد علی رضائی اصفهانی

7-فرهنگ قرآن(33 جلد)-مرکزفرهنگ و معارف قرآن؛ فرهنگ موضوعی قرآن – بهاء الدین خرمشاهی وکامران فانی

8-معجم المفهرس لألفاظ القرآن الكريم-محمد فؤاد عبد الباقي 

2          عقاید     

1-خداشناسی

2-توحید

3-عدالت

4-نبوت

5-امامت

6-معاد

7-روشنفکران دینی

8-جریانهای فکری دنیای معاصر

9-کلام جدید         1-منشورعقاید –جعفرسبحانی ؛ عقاید(3جلد) – مصباح یزدی ؛بدايه المعارف الالهيه - سيد محسن خرازي، ترجمه: مرتضي متقي نژاد ؛

2- توحيد -  محسن شفائی ؛

3- الهیات(4جلد)-جعفرسبحانی

4-عقاید اسلامی درقرآن کریم(2جلد)-سید مرتضی عسگری،ترجمه محمد جواد کرمی

5- امامت و امامان –ابراهیم امینی

6-امامت ورهبری درنگاه عقل ودین –محمد باقرشریعتی سبزواری

7-بازگشت به دنیا درپایان تاریخ –خدامرادسلیمیان

8-عدل الهی- مرتضی مطهری

9-پرسمان قرآنی نبوت –سید علی هاشمی

10-الغدیر- علامه امینی

11-پیامبری و پیامبراسلام-ابراهیم امینی

12-خلفای پیامبراعظم-احمد علی طاهری

13-قرآن و مسئله معاد-علیرضا اسعدی

14-گفتمان مهدویت (6جلد) – جمعی ازنویسندگان

15-دین وفرآیند جهانی شدن –مهدی نکوئی

16-کلام جدید-عبدالحسین خسروپناه

17- جریانهای فکری ایران معاصر-عبدالحسین خسروپناه

18-کلام تطبیقی(3جلد)-علی ربانی گلپایگانی

19-کلام جدید- علی ربانی گلپایگانی

20-جامعه شناسي روشنفكري ديني در ايران-عباس کاظمی

21-روشنفکری دینی-جهاندارامیری

22-دین اندیشان متجدد-محمدمنصورهاشمی

23-آموزش کلام اسلامی(2جلد)-محمد سعیدی مهر

24-سیری برتفکرمعاصر(4جلد)- محمدمددپور   

3          اخلاق

     1-اخلاق انسانی

2-اخلاق الهی

3-اخلاق اسلامی

4-اخلاق – اصناف

5-فلسفه اخلاق

6-ماخذ شناسی

7-الگوهای اخلاقی-اولیاء وصالحین

8-الگوهای تبلیغ

            1-معراج السعاده-احمد نراقی

2-جامع السعادات (3جلد)-محمد مهدی نراقی-ترجمه سیدجلال الدین مجتبوی

3-مهجه البیضاء – فیض کاشانی- ترجمه به نام راه روشن

4-اخلاق درقرآن (3جلد) – مکارم شیرازی

5-جهاد بانفس – حسین مظاهری

6-اخلاق دراداره- حسین مظاهری

7-اخلاق درنهج البلاغه –سید حسین هاشمی

8-اخلاق معاشرت – جواد محدثی

9-مکتب های نسبی گرائی اخلاق-مسلم محمدی

10-ماخذ شناسی اخلاق-حسینعلی رحمتی

11-ماخذ شناسی اندیشه‌های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (ره)-سید علی نوری و محمد نصر

12-کلیاتی درباره فلسفه اخلاق-حسن معلمی –فصلنامه قبسات شماره 39

13-سیمای فرزانگان –رضا مختاری

14-سیره نبوی (منطق عملی ، 3جلد)-مصطفی دلشاد تهرانی

15 –اثارعلمی وشیوه تبلیغ مرتضی مطهری -محسن قرائتی – حسین انصاریان-محمد تقی فلسفی

16-آموزه های بنیادین علم اخلاق(2جلد)- محمد فتحعلی خانی

نام کتاب:مردان علم در ميدان عمل (8جلد)

نويسنده:حسيني سيد نعمت الله

17-اخلاق (درسنامه اخلاق براى طلاب) (4جلد) (( نام مؤلف : محموداکبری ))           

4          احکام 

    1-شناخت مراجع

2-کتابها و رساله ها

3-فلسفه احکام       1-رساله چهارده مرجع

2-رساله نوین(4جلد) حضرت امام(ره)

3-احکام مقدماتی (2جلد)- محمدوحیدی

4-احکام عمومی(3جلد) – محمد وحیدی

5-ضمائم احکام عمومی (فلسفه واسراراحکام),(2جلد)- محمد وحیدی

6-درآمدی برآموزش احکام-محمدوحیدی

7-احکام خانواده (2جلد) – محمد وحیدی

8-احکام دین (3جلد در سه سطح)- محمدحسین فلاح زاده

9-احکام زندگی-محمد حسین فلاح زاده

10-احکام کودکان – محمد حسین فلاح زاده

11-حکام بانوان – محمد حسین فلاح زاده

12-احکام مسجد – محمد حسین فلاح زاده

13- مناسک حج وعمره چاپ مشعر

14-مناسک عمره ویژه بانوان – محمد حسین فلاح زاده

15-دروس احکام و مناسک حج – محمد حسین فلاح زاده

16-اجوبه الاستفتائات – مقام معظم رهبری دامه برکاته

17-احكام فقهيِ سفرِ زیارتي عتبات -محمدحسین فلاح زاد

18- فلسفه احکام –احمد اهتمام

19- احکام فقهی درسفرهای خارجی- محمد حسین فلاح زاده           

5          حدیث  

   1-تاریخ تدوین حدیث

•           2-علوم حدیثی

•           تاریخ حدیث

•           مصطلح الحدیث

•           غریب الحدیث

•           علل الحدیث

•           مختلف الحدیث

•           علم رجال

•           فقه الحدیث

•           نقد الحدیث

 

3-نهج البلاغه

4-صحیفه سجادیه

5-دعا وزیارت    

  1-درایه الحدیث-کاظم مدیرشانه چی

2-آشنائی با جوامع حدیثی شیعه وسنی-علی نصیری

3-تاریخ حدیث- سیدرضا مودب

4-درسنامه درایه الحدیث- سیدرضا مودب

5-میزان الحکمه – محمد محمدی ری شهری

6-آينه يادها هادي رباني؛ سيد محسن موسوي ؛

7-منتخب میزان الحکمه-  محمد محمدي ري شهري ؛       

 8-حكمت نامه لقمان-  محمد محمدي ري شهري

 9- چهل چلچراغ (چهل چهل حديث) هادي موحدي 

  10- تحف العقول ابن شعبه حراني

  11-غرر الحكم و درر الكلم عبد الواحد بن محمد تميمي آمدي

 12-اهل بيت در قرآن و حديث  (2جلد) محمد محمدي ري شهري

  13-دنيا و آخرت)دو جلد) محمد محمدي ري شهري

14-دوستي در قرآن و حديث محمد محمدي ري شهري

  15-حکمت‏نامه کودک محمد محمدي ري شهري، عباس پسندیده

 16- حکمت‏نامه جوان محمد محمدي ري شهري، احمد غلامعلی

 17-هزار حدیث از امیرالمؤمنین علیه السلام در هزار موضوع - پژوهشکده تحقیقات اسلامی ؛

 18-زندگی در پرتو قرآن و حدیث (2جلد)هادی موحدی ؛

19- نهج الذکر(4جلد) – محمد محمدی ری شهری

20-نهج الدعا(2جلد)- محمد محمدی ری شهری

21-    نهج‌البلاغه — مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و اندرزها (حکمت‌های) منتسب به علی ابن ابی طالب گردآوری شده توسط سید رضی.

  22-  «کتب اربعه» - مجموعه بزرگ احادیث شیعه:

 

    ۱.الکافی، تألیف ابوجعفر محمد بن یعقوب شیخ کلینی، دارای ۱۶۱۹۹ حدیث؛

    ۲.من لایحضره الفقیه، تألیف ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه قمی ملقب به شیخ صدوق شامل ۵۹۶۳ حدیث؛

    ۳.تهذیب الاحکام، تألیف ابوجعفر محمد بن الحسن معروف به شیخ طوسی دارای ۱۳۵۹۰ حدیث

    ۴.الاستبصار، که این کتاب نیز تألیف شیخ طوسی است و ۵۵۱۱ حدیث دارد.

 

  23-  کتاب سلیم بن قیس هلالی (اسرار آل محمد)، نوشته شده توسط سلیم بن قیس هلالی.

   24- وسائل الشیعه، اثر شیخ حر عاملی از علمای قرن یازدهم هجری قمری، در برگیرنده مهمترین احادیث فقه شیعه در أبواب مختلف است، که در طور ۱۸ سال نگاشته شده‌است.

   25- بحار الأنوار، از بزرگترین جوامع حدیثی شیعه به زبان عربی تألیف علامه مجلسی است.

   

   26- وسائل الشیعة فی تحصیل مسائل الشریعة اثر شیخ حرّ عاملی در برگیرنده مهمترین احادیث فقه شیعه در أبواب مختلف است، که در طور ۱۸ سال نگاشته شده‌است.

  27-  صحیفه علویه، مجموعه‌ای از دعاهای منسوب به علی بن ابیطالب(ع)

   28- صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام  زین العابدین علی بن الحسین(ع) است.

  29-  مفاتیح الجنان مجموعه‌ای از دعاها، مناجات، زیارات، اعمال مخصوصه ایام سال و ماه و روزها است که از طرف پیامبر اسلام و ائمه شیعیان صادر شده و توسط شیخ عباس قمی جمع آوری و تدوین شده‌است.

   30- صحیفه مهدیه، مجموعه‌ای از دعاهای منسوب به حجت بن الحسن(عج) است.

    31-جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، کتابی در ادعیه از سید بن طاووس

  32-  مهج الدعوات و منهج العبادات، کتابی در زمینه ادعیه نوشته سید بن طاووس.

33- آداب زیارات وادعیه عتبات عالیات-رضا کریمی

 

34- کتب سته اهل سنت      

6          تاریخ

      1-تاریخ صدراسلام

2-تاریخ تشیع

3-تاریخ ادیان وانبیا

4-تاریخ اسلام وایران

5-تاریخ کشورهای اسلامی

6-تاریخ معاصروانقلاب اسلامی

7-تاریخ ائمه معصومین(ع)

8-فرق اسلامی

9-تاریخ حوزه و روحانیت

10-اماکن مقدس

11-مشاهیر

12-مناسبتها        

1-. آثار اسلامى مكه و مدينه، تهران، نشر مشعر، 1375. چاپ جديد آن با اضافات فراوان در سال 1379 انجام شده است و تحرير بعدى در سال 1382 ش كه تاكنون چندين بار به چاپ رسيده است. (در سال 1388 توسط نشر مشعر به اردو نیز چاپ شد.

2. آشنايى مقدماتى با روش تحقيق در تاريخ، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، 1366 شمسى.

3. اطلس شيعه، تهران، سازمان جغرافيايى ارتش جمهورى اسلامى، 1387 (برنده جایزه فارابی، جایزه جلال و کتاب سال در سال 1388).

4. بررسى و تحقيق در جنبش مشروطيت ايران (بازنويسى كتاب دخالت انگليس در واقعه مشروطه)، قم، طوس، 1370

5. پيش درآمدى بر شناخت تاريخ اسلام، قم، 1364 (نخستين اثر بنده كه بعدها در تاريخ سياسى اسلام چاپ جديد درج شد.)

6. تاريخ اسلام و ايران تا پايان قرن چهارم هجرى (براى سال دوم آموزش متوسطه عمومى) انتشار از سال 70 تا 74. پس از آن نيز بخش‏هايى از آن در كتاب تاريخ دوره دبيرستان - رشته علوم انسانى آمده است.

7. تاريخ ايران اسلامى، دفتر اول: از پيدايش اسلام تا ايران اسلامى، تهران، انديشه معاصر، 1377. قرار است اين كتاب در چهارمجلد عرضه شود. دفتر دوم آن كه زير چاپ است، عنوانش چنين است:

8. تاريخ ايران اسلامى، دفتر دوم از طلوع طاهريان تا غروب خوارزمشاهيان، تهران، انديشه معاصر، 1377

9. تاريخ ايران اسلامى، دفتر سوم از يورش مغولان تا زوال تركمانان، تهران، انديشه معاصر، 1378

10. تاريخ ايران اسلامى، دفتر چهارم، صفويه از پيدايش تا زوال، تهران، انديشه معاصر، 1378 23. تاريخ تحول دولت و خلافت از برآمدن اسلام تا برافتادن سفيانيان، قم، دفتر تبليغات اسلامى، 1373 و چاپ دوم 1376

11. تاريخ تشيع در ايران (تا قرن دهم هجرى)، 3 ج، قم انصاريان 1375. (چاپ نخست تا قرن هفتم هجرى: تهران، سازمان تبليغات اسلامى، 1368) مجلد سوم آن سال 80 ارائه شد. چاپ يك جلدى آن در 950 صفحه توسط انتشارات انصاريان، 1385 عرضه شده است. چاپ یک جلدی آن توسط نشر علم در سال 1386 – 1388 سه بار چاپ شده است.

12. تاريخ سياسى اسلام، سيره رسول خدا(ص)، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، 1373 (چاپ جديد آن توسط نشر الهادى به سال 1377 منتشره شده كه متن تصحيح شده و كامل است).

13. تاريخ سياسى اسلام، تاريخ خلفا، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى 1374، قم، الهادى، 1377 (اين اثر با عنوان History of The caliphsبه انگليسى ترجمه شده است (قم، انصاريان، 1382). ترجمه عربى آن در مشهد در دست انجام است.

14. تاريخ و سيره سياسى اميرمؤمنان على بن ابى‏طالب (ع). قم، دليل، 1380

15- تحقيقى كوتاه پيرامون رابطه تشيع و ايران، اصفهان، 1365 (اين متن در چاپ جديد تاريخ تشيع به طور خلاصه آمده است).

16- تحليلى از تحولات فكرى و سياسى پس از رسول خدا(ص)، قم، مركز فرهنگى دفتر نمايندگى رهبرى در دانشگاهها، 1379. (در مقالات تاريخى دفتر سوم هم به چاپ رسيد.)

17. تشيع در عراق، مرجعيت و ايران، مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، 1386 (ترجمه عربى آن: التشيع فى العراق و صلته بالمرجعية و ايران، قم، نشر حبيب، 1387).

 

18. جريان‏ها و جنبش‏هاى مذهبى سياسى سالهاى 1320 - 1357، تهران، پژوهشگاه علوم اسلامى، 1380 (چاپ دوم در 600 صفحه در سال 1381) (چاپ سوم با تجديد نظر فراوان 1381) چاپ پنجم در 1006 صفحه (پاييز 1383 توسط مركز اسناد انقلاب اسلامى و پژوهشگاه علوم اسلامى). چاپ نهم و دهم تهران، خانه كتاب، 1387 با اضافات).

19. جغرافياى تاريخى و انسانى شيعه در جهان اسلام، قم، انصاريان 1371 (به ضميمه چند مقاله: 1 - طبرى و اهل حديث 2 - طبرى و تشيع، 3 - كتابشناسى توصيفى فرق اسلامى.)

20. حيات فكرى سياسى امامان شيعه، ج 1، 2، تهران، سازمان تبليغات اسلامى، 1369.

21. دنباله جستجو در تاريخ تشيع در ايران، قم، انصاريان 1375 (مطالب در چاپ جديد تاريخ تشيع آمده است.)

 22-سیاست و فرهنگ روزگار صفوی(2جلد) در سال 1388 تهران، نشر علم منتشر شد.

آثارفوق ازرسول جعفریان

23-سیره پیشوایان – مهدی پیشوائی

24-تاریخ تحلیلی صدراسلام –محمد نصیری وعباس عبیری ویوسف غلامی

25-تاریخ اسلام –سیدهاشم رسولی محلاتی

26- منتهی آلامال – عباس قمی

27-تاریخ ادیان – محمد جواد مشکور

28-تاریخ شیعه وفرقه های اسلامی تا قرن چهرم هجری- محمد جواد مشکور

29-فرهنگ فرق اسلامی- محمد جواد مشکور

30-تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی –محمد رضا کاشفی

31-عتبات عالیات عراق – اضغرقائدان

32-روحانیت – حضرت امام (ره)

33- حوزه وروحانیت – مقام معظم رهبری دامه برکاته

34- سیمای آرمانی طلبه درنگاه مقام معظم رهبری – محمد عالم زاده نوری

35- شیعه دراسلام – محمد حسین طباطبائی

 

           

7          ادبیات

     1-ادبیات عربی

2-ادبیات فارسی

3-شعر

4-زبان خارجی

5-داستان و رمان    1-ادبیات حوزه علمیه(صرف – نحو – تجزیه وترکیب –معانی – بیان –بدیع و...)

2-آموزش فارسی به فارسی (6جلد)- جامعه المصطفی

3-فارسی عمومی برای تدریس در دانشگاهها، نویسنده دکتر امید مجد، انتشارات امید مجد، آبان ۱۳۸۲

4-«شعر نو، کدام شعر؟کدام نو؟»، نویسنده دکتر امید مجد

5-«موسیقی شعر»، نویسنده شفیعی کدکنی

6-تاریخ ادبیات ایران – ذبیح الله صفا

7- کتابهای شعرحافظ-سعدی – مولوی –عطار-کنجوی-و....

8-سبك شناسی زبان و شعر فارسی- ملك الشعرای بهار

9-کتاب‌شناسی ادبیات داستانی معاصر فارسی: از مشروطه تا سال 1389 منتشر شد.( این مجموعه شامل هفت‌هزار و 69 مدخل است که به ترتیب الفبایی نام مولف مرتب شده‌اند. ذیل هر مدخل آثار نویسنده نیز با ترتیب الفبایی فهرست شده و مکمل آن نیز نمایه‌ای است حاوی فهرست عناوین آثار با ذکر نام نویسنده.

در این فهرست مجموعا مشخصات کتاب‌شناختی 14هزار و 46 اثر درج شده است و شروع آن از سال 1246 خورشيدي، یعنی از زمان نگارش «حکایت پیر و جوان» از ناصرالدین‌شاه قاجار در نظر گرفته شده ‌است.)

10-کتابشناسی داستان های انقلاب » به کوشش مشترک قاسمعلی فراست و سیده زهرا مدنی در 480 صفحه( « کتاب شناسی داستان های انقلاب » ، داستان های منتشره بین سالهای 1357 تا 1377 را شامل می شود و در بخش های کتابشناسی داستان های امام ، کتابشناسی داستان های انقلاب ، کتابشناسی داستان های دفاع مقدس و فهرست نویسندگان تنظیم شده است).

11-داستان دوستان –محمد محمدی اشتهاردی

12-یکصد موضوع و پانصد داستان-سید علی اکبر صداقت

13- داستان راستان(2جلد)-مرتضی مطهری

14-تاریخ انبیاء یا قصص قرآن(2جلد)، حسین عمادزاده. کتابفروشی اسلام،

15- شهیدان راه فضلیت – علامه امینی

16-  علمای بزرگ شیعه از كلینی تا خمینی-  نویسنده: م . جرفادقانی

مشخصات نشر: معارف اسلامی، قـم، چاپ اول، 1364 ش

            زبان خارجی برای مبلغین بین المللی ازضروریات است

8          منبع شناسی  

        1-موسسات فرهنگی و علمی ودانشگاهی

2-کتابشناسی

3-سی دی و نرم افزار

4-سایت ها

5-مجله و روزنامه

6-مقاله

7-پایان نامه          1-سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی(http://www.iranculture.org/fa/default1.aspx

2-منشور فرهنگی انقلاب اسلامی

(مجموعه رهنمودها و دیدگاههای موضوعی رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ در چهارده موضوع)(30جلد)

3-سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران(آرشیوتمام کتابها واسناد)

4-سایت شیعه سرچ(http://www.shiasearch.com) معرفی بیش ازهزارسایت شیعه درتمام موضوعات اسلامی وشیعه

5-مرکزنرم افزارایران(http://www.iransoftcenter.ir)معرفی تمامی نرم افزارهای تولید شده درایران

6-پایگاه تخصصی مجلات درموضوعات اسلامی و علوم انسانی

(http://www.noormags.com)

7-پایگاه حوزه (http://www.hawzah.net)

8-پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی پارسا(معرفی کتابهای اسلامی و انسانی) (http://www.islamicdatabank.com)

9- مرجع شناسی اسلامی ( معرفی مهمترین مراجع چاپی و الکترونیکی ) 

تالیف : افشین موسوی چلک  ،ویراستار اسدالله آزاد . تهران: نشر کتابدار 1385

10-کتابهای بوستان کتاب درحوزه علوم اسلامی و انسانی(دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)

11-کتاب سما (4جلد)-(سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی) کتاب سما مجموعه ای است که کتاب های متعددی را در قالب سیر مطالعات اسلامی در اختیار خوانندگان خود می گذارد. آثاری که در سما معرفی گردیده اند به تفکیک موضوعی دسته بندی شده اند؛ در هر موضوع آثار منتخب به ترتیب اولویت پیشنهادی جهت مطالعه، به همراه چکیده ای از کتاب ارائه شده است تا دورنمایی کلی از محتوای اثر را پیش روی خواننده قرار دهد.

مجموعه کتابهای سیر مطالعاتی در چهار سطح تدوین گردیده اند. سطح اول برای دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی، سطح دوم برای جوانان در سطح دیپلم و سطح سوم برای دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی و سطح چهارم برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پیش بینی شده است.

12-باشگاه اندیشه

http://www.bashgah.net)/)

13- درآمدی بر آشنایی سیاستگذاران و مجریان فرهنگی کشور-  نوشته دکتر محمدعلی نائینی

 

           

9          هنر    

      1  - موسیقی

2    - هنرهای دستی مانند مجسمه سازی، شیشه گری، و ...

3    - هنرهای ترسیمی شامل نقاشی، خطاطی، عکاسی و ...

4    - ادبیات شامل شعر، داستان، نمایشنامه، فیلمنامه و نثر

5    - معماری

 6   -   حرکات نمایشی

7    - هنرهای نمایشی شامل سینما، تئاتر و ...    1-چيستى هنر، تهران: مركز پژوهش‌هاى اسلامى نهاد قطران، 1378.

2-حقيقت عبدالرفيع؛ تاريخ هنرهاى ملى و هنرمندان ايرانى از كهن‌‏ترين زمان تاريخى تا پايان دوره قاجاريه از مانى تا كمال‌‏الملك، 2 جلد، تهران: شركت مؤلفان و مترجمان ايران، 1369.

3-حكمت و هنر معنوى (مجموعه مقالات)، ترجمه‌ي غلامرضا اعوانى؛ گردآورى غلامرضا اعوانى، تهران: انتشارات كروس، 1357.

4- «هنر دينى در كلام رهبرى» هنر دينى، شماره 8، ص 87 ـ 102.مقام معظم رهبری

 5-«هنر و هنر دينى در كلام مقام معظم رهبرى»، هنر دينى، شماره 4، ص‏35 ـ 40.

6- «روح هنر اسلامى»، مقام معظم رهبری؛ راز و رمز هنر دينى، مقالات ارائه شده در اولين كنفرانس بين‌المللي هنر دينى، تهران، 1347، ص 37 ـ 44.

7- هنر در قلمرو مكتب، جواد محدثی؛ چاپ سوم، 1376.

8- دایره‌المعارف هنر و معماری اسلامی" (3جلد)اثر ارزشمند جاناتان بلووم و شیلا بلر

9-حكمت انسي و زيباشناسي عرفاني هنر اسلامي ؛نويسنده: دكتر محمد مددپور

10-سينماي اشراقي ؛نويسنده: دكتر محمد مددپور

11-حقيقت و هنر ديني  ؛ نويسنده: دكتر محمد مددپور

12-ماهيت تكنولوژي و هنر تكنولوژيك ؛نويسنده: دكترمحمد مدپور

13-اشراق هنر ؛نويسنده: جمعي از نويسندگان

14- دين و سينما  نويسنده: محمد مددپور

15- آشنائی‌با آرای متفکران‌دربارهٔ هنر(5جلد)- محمد مددپور

16-خلاصه‌ي تاريخ هنر (پرويز مرزبان) - انتشارات فرهنگي

17-تئوري بنيادي موسيقي -پرويز منصوري

18-تئوري موسيقي -مصطفي كمال‌پورتراب

19-مشق هنر» آموزش درك عمومي هنر- مجيد آزادبخت ( 2 جلد)- كانون فرهنگي آموزش

20-آموزش درك عمومي هنر (هيأت مؤلفين) - «كتاب سبز» كانون فرهنگي آموزش

21-هنرمداحی وروضه خوانی مداحی نوین و منبری

(شامل بخشهای زیر :

1 : مناجات خوانی

2 : مقتل خوانی

3 : تاریخ و احادیث

4 : روضه خوانی

5 : شعر شناسی

6 : مستمع شناسی

7 : سبک شناسی

8 : سبک سازی

9 : زمینه خوانی

10: نوحه خوانی

11:واحد و شور واحد خوانی

12: رجز خوانی

13:شور خوانی

14:اخلاق مداحی)

 

 

-آموزش تخصصی مداحی- بیاتی‌تروجنی، محمد‌حسن

-آس‍ی‍ب‌ش‍ن‍اس‍ی‌ م‍داح‍ی‌ -ص‍درال‍دی‍ن‍ی‌، ع‍ب‍اس‌،

- آی‍ی‍ن‌ س‍ت‍ای‍ش‍گ‍ری‌ در اص‍ول‌ و روش‌ م‍داح‍ی‌ -ه‍ادی‌م‍ن‍ش‌، اب‍وال‍ف‍ض‍ل‌

- آموزش گام به گام مداحی مقدمات تا اصول حرفه‌ای - میری،اکبر

- آموزش مداحی و مصائب چهارده‌معصوم علیهم‌السلام به ضمیمه احادیث و مراثی شامل روضه‌ها ، گریزها ، نوحه‌ها  

قدس فومنی، حسین

22-مجلات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

( گاهنامه سوره مهر

ماهنامه صحنه

ماهنامه مقام موسيقايي

فصلنامه شعر

ماهنامه نقد سينما

ماهنامه سوره

ماهنامه عروس هنر

فصلنامه بيناب

فصلنامه هنرهاي تجسمي

فصلنامه شيراز

دو هفته نامه مهر

فصلنامه اصحاب قلم

ماهنامه ادبيات داستاني

گاهنامه کجاوه سخن

هفته نامه مهر)

 

 

           

10        رایانه  

   بر طبق استاندارد بین المللی، دوره ICDL را 7 مهارت تشکیل می دهد که عبارتند از :

 

مهارت اول : مفاهیم پایه فناوری اطلاعات،مبانی کامپیوتر و تکنولوژی آن

مهارت دوم : استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل ها، سیستم عامل ویندوز

مهارت سوم : واژه پرداز، نرم افزار Word

مهارت چهارم : صفحه گسترده، نرم افزار Excel

مهارت پنجم : پایگاه داده، نرم افزار Access

مهارت ششم : ارائه مطالب، نرم افزار Power Point

مهارت هفتم : اطلاعات و ارتباطات، اینترنت، نرم افزار Internet Explorer پیشرفت سریع تکنولوژی، به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تک تک افراد جامعه را ملزم به کسب مهارت های رایانه ای و آموزش کاربرد آن در علوم مختلف می سازد. گواه این امر، پذیرش و اجرای دوره گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر یا همان ICDL است که مخفف عبارت انگلیسی International Computer Driving License بوده و در بیش از ۱۴۰ کشور جهان تدریس می شود.

 

در ایران نیز دولت با برنامه ملی موسوم به طرح تکفا، تلاش همه جانبه ای را به منظور بستر سازی، توسعه و آموزش همگانی ICDL دنبال می کند. به همین منظور برنامه آموزش ICDL برای کلیه کارمندان و مدیران دولتی اجرا می گردد.

شامل ۹ حلقه CD

به همراه نسخه کامل آفیس ۲۰۰۷ و نرم افزارهای مورد نیاز

(http://www.pooyeshsoft.ir/29/)         

11        ورزش   

1-تعریف

2-جایگاه ورزش

3-انواع رشته های ورزشی

4-ورزش باستانی   1- ورزش‌ ب‍زرگ‍س‍الان‌ و ورزش‌ ه‍م‍گ‍ان‍ی‌ - ص‍ال‍ح‍ی‌، م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌،

2- ورزش           

موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

3- ع‍ل‍م‌ ورزش‌ -غ‍ری‍ب‌زاده‌، م‍ح‍س‍ن

4-‌ ورزش٬ سلامت٬ تحصیل - پورعباسی، عطاءالله

5- ورزش راز تندرستی      

جوهریان ٬ اکبر

6- اهمیت ورزش   - افتخاری، یوسف

7- چهل حدیث رزمی از حضرت علی (ع)

حسین صبوری

8- چکیده ی ورزش در اسلام

حسین صبوری

9- احکام تفریح و ورزش در اسلام

محمودافشار عثمانی، عبدالحمید گل مهرآبادی

10- پیامبر اعظم (ص) و ورزش

حسین صبوری

11- ورزش در اسلام و ایران"- نوشته غلامرضا امامی توسط انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی

12- اخلاق در ورزش

حسین صبوری

13-تاریخ و فرهنگ زورخانه  - تألیف: غلامرضا انصارپور

14-. حكام تربيتي ـ ورزشي بانوان

نويسنده:سپهري يگانه اعظم

15- ورزش از دیدگاه اسلام- حسن هاشمی نور بخش- ناشر: انتشارات بسط النبی

16- «بيومكانيك و آناتومي در ورزش» تقسيم‌بندي علمي رشته‌هاي ورزشي - ترجمه دكتر سعيد ارشم

 

           

12        علوم انسانی  

        1-منطق

2-فلسفه

3-عرفان

4-حقوق

5-روانشناسی

6-مشاوره

7-تعلیم و تربیت(علوم تربیتی)

8-جامعه شناسی

9-مدیریت

10-هیئت ونجوم(تجربی)

11-محیط زیست(تجربی)

12-اقتصاد

            1-کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی

2-نرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

3- سایت (http://www.noet.ir/)  

13        سیاست و حکومت 

 1-آشنائی با قانون اساسی

2- ولایت و رهبری

3-تشکیلات جمهوری اسلامی

4-قوانین  1-قانون اساسی براي همه – محمد یزدی –انتشارات امیرکبیر

2-مبانی نظری قانون اساسی-سید محمدحسینی بهشتی

3- حکومت اسلامی و ولایت فقیه- محمد تقی مصباح یزدی

4- پیرامون وحی و رهبری- عبدالله جوادی آملی

5-ولایت فقیه ، ولایت فقاهت وعدالت – عبدالله جوادی آملی

6- حکومت اسلامی یا ولایت فقیه – حضرت امام خمینی(ره)

7- آشنايي با تشکيلات دولت جمهوري اسلامي ايران

ناشر : موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي

سال نشر : 1382نویسندگان : ميرحسيني زواره مهدي

8- حکومت اسلامي و ولايت فقيه

ناشر : موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي

سال نشر : 1382

نویسندگان : دفتر امور نيروي انساني (معاونت آموزش) - سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور

9- قوانین و مقررات مربوط به شهر و شهرداری: شوراهای اسلامی کشور - قوانین شهرداری - اصناف - اماکن عمومی - نوسازی و عمران شهری - اراضی و املاک – و...

پدیدآورنده: جهانگیر منصور (تدوین)

ناشر: دیدار - 04 اردیبهشت،1389

10-نرم افزار(لوح حق) کاملترین مجموعه قوانین و مقررات کشور در جهت تحقق دسترسی آزاد به اطلاعات قوانین و مقررات کشور است.

11-وصيت نامه سياسي الهى حضرت امام خمينى قدس سره

12-روحانيت و سياست از ديدگاه امام خمينى (ره ) (( مؤلف : رسول سعادتمند ))

           

14        بهداشت و تغذیه 

    1-تغذیه

2-بهداشت فردی

3-بهداشت عمومی

4-بهداشت محیط

5-سلامتی

            1-پاکیزکی و بهداشت دراسلام-سیدمهدی صانعی

2- کتاب جامع بهداشت عمومي -

دکتر حسين حاتمي، دکتر منصور رضوي، دکتر حسن افتخار

3- مشارکت جامعه در بهداشت (سیاست و برنامه عملیاتی)

پدیدآورنده: سازمان بهداشت جهانی، رضا توکلی (مترجم)، هرمز سنایی نسب (مترجم)، محمود فرخ پی (ویراستار)، ناصر علی بابایی (ویراستار)

ناشر: مرکز برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی سپاه - 16 اسفند،1385

4- کتاب مبانی ارتقاء سلامت - تالیف دکتر طاهره دهداری ، دکتر علی رمضانخانی و دکتر افسانه زرقی

5-اصول و مبانی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت-

 ناشر : سماط

مؤلف : محسن صفاری- داود شجاعی زاده         

15        مهارتها  

1-خط

2- نقاشی

3-رانندگی

4-حرفه وفن

5-صنایع دستی

6-تحقیق و پژوهش

7-نویسندگی

8-فن بیان

9-مربی ورزش

10- و....            1-روشها – جواد محدثی

2-كتاب «مهارت‌های زندگی»محمدمهدی امیری-  نشر آوای كلار

3-آموزش مهارتهای زندگی- لادن فتی، فرشته موتابی

4-دلاور، علی (1380) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.

 

5- دلاور، علی (1385) راهنمای تحقیق و ارزشیابی، تهران: انتشارات ارسباران.

 

6- بتیماس ، چادا (1381) روش های پژوهش در علوم اجتماعی ، ترجمه فاضل لاریجانی و رضا فاضلی ، تهران: انتشارات سروش

 

7- نادری، عزت اله (1384) راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق ، تهران: انتشارات بد

8-روش شناسی مطالعات دینی-  احد فرامرز قراملکی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی

9-درباره سخن و سخنوری: پیشینه انواع و شیوه های سخنوری و گفتگو-محمدباقر شریعتی سبزواری

10-آئین سخنوری –مرحوم فلسفی

11-و......          

 

 

توضیحات:

1-مبلغین را می توان ازنظرگاههای گوناگون تقسیم کرد.

الف- ازنظرعلمی به مبلغ عمومی( همه مردم) وتخصصی(گروههای محدودتر)

ب-ازنظرمخاطب به مبلغ کودکان؛ نوجوانان ؛ جوانان؛ زنان؛ مردان

ج-ازنظرمحیط , مبلغ مسجد؛ مدرسه؛ دانشگاه؛ نظامی و انتظامی ؛ داخل وخارج ازکشور؛ دستگاههای دولتی؛روستا وشهر

2-موضوعات و کتابهائی که دراینجا درنظرگرفته شد بیشتربه لحاظ عموم مبلغین است و الا موضوعات علمی بسیارزیاد است وبرای بعضی ازمبلغین تخصصی آشنائی با علوم دیگرنیزلازم است.مثل علوم نانووعلم ژنتیک.ویا هرمنوتیک.

3-ازواضحات هست که مبلغ باید درطول دوران عمرتبلیغش دست ازمطالعه و تحقیق برندارد وارتباط علمی با حوزه و کتاب و کتابخانه راهمیشه داشته باشد و سعی کند ازمطالب جدید و روزوکارآمد که توسط دانشمندان اسلامی درحال تولید است استفاده فراوان ببرد.

4-دستگاههای اعزام مبلغ باید دائم پشتیبان علمی ومعنوی مبلغین باشند .

5-مبلغینی که می خواهند درخارج ازکشورفعالیت کنند ، ضمن برخورداری ازمعلومات علوم اسلامی بصورت گسترده تر اززبان خارجی و محیطهای خارج ازکشوربمقدارلازم برخوردارباشند.

6-بعضی ازمبلغین ممکن است دربعضی ازموضوعات اسلامی بصورت تخصصی وفوق تخصصی کارکرده باشند مثلا آشنائی با قرآن و یا مهدویت و یا عرفان اسلامی ؛ لکن باید توجه داشته باشند ازابرازو اظهارآن درمحیطهای غیرعلمی بپرهیزند زیرا ممکن است آسیبهای جدی بهمراه داشته باشد وشبهه هائی ایجاد کند.

7-مبلغ باید خودش بصورت یک کتابخانه کوچک اسلامی باشد تا بتواند درتبلیغش موفق باشد.در بسیاری ازموارد نمی توان جواب یک سوال رابه بعد موکول کرد.

8- احکام شرعی ازموضوعات مهمی که باید مبلغ به ان توجه جدی داشته باشد و درتمام امورتبلیغی وسخنرانی وارتباطهای مردمی راهنمای دیگران باشد.

9-مبلغ باید مسجد را بعنوان بهترین سنگراسلامی و محورفعالیتهایش قراردهدوالبته ازمحیطهای علمی مثل مدرسه و دانشگاه و فرهنگسرا وکتابخانه و امثال اینها غافل نشود.وواضح است که ورود تبلیغی درچنین محیطهائی معلومات خودش را می طلبد.

10-محورفعالیت طلبه باید قرآن و احادیث اهل بیت (ع) باشد .و ازبکاربردن اصطلاحات علمی و انسانی دیگرحتی المقدوربپرهیزد مگربرای نقد و تحلیل و همینطور ازالتقاط علوم اسلامی با دیگرعلوم بپرهیزد.

11 - مبلغ ازموضوعات اسلامی که درآن دانش لازم راندارد باید بپرهیزد و ازجواب گفتن به آن نیزخوداری کند.

12- مبلغ باید به دوره و زمان حضورش درمحیط تبلیغ بخوبی واقف باشد و براساس آن برنامه ریزی کند.

13- مبلغ درمحیطهای جدیدی که وارد می شود چون معمولا اطلاعات طبقه بندی شده ای وجود ندارد با یکسری سوال ازمردم و

اهل مسجد ومسئولین مربوطه باید ازشرایط تبلیغی درآن محیط آگاه گردد و متوجه شود چه مسائلی راطرح کند.

14-الان دراکثرمحیطهای تبلیغی شهری و روستائی ؛ دولتی ولشگری و غیره افراد با سواد و تحصیلکرده وجود دارد؛ مبلغ باید نسبت به تبلیغ دین به این موضوع مهم و اساسی توجه لازم را بنماید . کافی است مبلغ کتابهای دینی که درمقاطع ابتدائی و راهنمائی ودبیرستان و دانشگاه تدریس می شود نگاهی بیندازد.

15- ازانتظارات بحقی که ازمبلغ دینی است این است که با عمل خود اسلام را به مردم معرفی کند؛ خیلی ازمواقع رفتارهای عینی مبلغ اثراتش ازدهها بحث علمی بیشتراست.

16- کتابهائی که ما اینجا معرفی کردیم ؛ بجزقرآن و حدیث بقیه وحی منزل نیست و میتوان کتابهای بهتری جایگزین آنها کرد

آنچه مهم هست توجه به محورهای مورد نیازمبلغ.

17-ازبدیهیات است که بعضی ازموضوعات با همدیگرتداخل محتوائی دارد؛ مثل بحث قرآن و تفیسیر با مباحث عقاید و احکام و اخلاق , انچه مهم هست مبلغ در ارائه آن به مخاطب توجه لازم راداشته باشد که چه می گوید و روی چه موضوع و موضوعاتی بحث می کند.

18 – محور بحث علوم انسانی به خاطراهمیتش و گستردگی آن ازورود به آن بصورت جدی خود داری کردیم ؛ زیرا در هرعلمی ازعلوم انسانی کتابهای فراونی است که خود مبلغ باید درصورت لزوم به مطالعه آن باید بپردازد.

19- محورمهارتها زیرمجموعه زیادی دارد که مبلغ باید دربعضی از  آنها توانائیهای لازم را کسب کند؛ در زمان ما تقریبا مهارت رانندگی ماشین؛ رایانه ؛ تلفن همراه ؛ وسایل ارتباط جمعی ؛ و .... برای مبلغ امرضروری است؛ حتی اگردربعضی ازمواقع ازاین مهارتها استفاده کند.

20 – نیازهرکدام ازاین محورها دلایل فراوانی دارد که باید درجای خود مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

21- تامل در این محورهای مورد نیاز مبلغ ؛ وظیفه سنگین مبلغین درزمان معاصررا نشان می دهد.

22- مبلغ اگرصاحبنظرنیست باید مطالبش را مستند به نظردانشمندان اسلامی کند و ازاظهارنظرهای غلط و تحلیل های باطل خودداری کند.

23- توضیحاتی که ما دراینجا آوردیم به صورت تذکربود و الا باید منشورجامع تبلیغی و یا به تعبیردقیق ترمهندسی جامع تبلیغ اسلامی تهیه شود.

                                                                         حوزه علمیه اصفهان

                                                         رسول ملکیان اصفهانی